Technické informace
Common rail je nejrozšířenější systém přímého vstřikování paliva u dieselových motorů. Systém je složen z vysokotlakého čerpadla a zásobníku – railu, který je společný pro všechny vstřikovače.
Palivo je pod vysokým tlakem vstřikováno přímo do válců a tím je lépe připravena směs pro hoření. Lepším hořením směsi se docílí zvýšení účinnosti motoru, která se projeví vyšším výkonem a vyšším točivým momentem.
Protože jsou v současnosti kladeny vyšší nároky na životní prostředí, je nutné neustále snižovat i množství exhalací, vznikajících při provozu spalovacích motorů. Exhalace se vyjadřují pomocí tzv. emisních limitů, které jsou zařazeny do tříd – norem s označením EURO 1, EURO 2, EURO 3, EURO 4, EURO 5. V současné době musí nově vyráběné motory splňovat normu EURO 6. Pro splnění těchto limitů je technologicky nutné zvyšovat tlak vstřikovaného paliva do válců. Systém common rail začínal pracovat s plnícím tlakem 1.350 barů, posléze se začal používat plnící tlak 1.600 barů (EURO 3) a v současné době již systémy pracují s tlakem 1.800 barů. Systémy common rail s plnícím tlakem přes 2.000 barů jsou připravovány…
Systémy common rail používají elektromagnetické a piezoelektrické vstřikovače. Současně vyráběné piezo vstřikovače dokáží přesně a v daném okamžiku vstříknout potřebné množství paliva do válce a to dokonce i několikrát za jedinou otáčku motoru. Tímto postupem vznikne kvalitněji připravená směs, která lépe shoří a vznikne tak menší množstvím škodlivých spalin (exhalací).
- Ford – TDCi Duratorq
- Fiat – JTD
- BMW – d
- Renault – dCi
- Opel – CDTi
- Peugeot, Citroen – HDI
- Mazda – CiTD
- Hyundai – CRDi
- DaimlerChrysler – CDI
Malý slovníček pojmů
Informace o vlastnostech vstřikovače pro řídící jednotku motoru. | |
kód IMA / ISA |
Kód IMA používají systémy Bosch. |
kód C2I / C3I /C4I |
Tyto kódy používají systémy Delphi. |
F.A.Q.
Užitečné rady
po spuštění motoru je vhodné jej hned nezatěžovat na plný výkon, ale naopak plynulou a nenásilnou jízdou motor nejprve zahřát na provozní teplotu. Využívání plného výkonu u nezahřátého motoru výrazně zvyšuje jeho opotřebení.
po déletrvajícím provozování motoru ve vyšších otáčkách (např. cesta po dálnici) je před vypnutím motoru vhodné jej nechat chvíli běžet na prázdno ve volnoběžných otáčkách. Při rychlém vypnutí motoru může zejména při vyšších venkovních teplotách dojít k prudkému ochlazení lopatek turbodmychadla, což může způsobit jeho poškození.
nedoporučuje se vyjíždět palivovou nádrž až do dna – zvyšuje se tím riziko nasátí usazených nečistot do vstřikovacího systému
pokud natankujete nesprávné palivo, vozidlo vůbec nestartujte! Může dojít ke zbytečnému poškození vstřikovacího systému a nebo motoru.
je důležité pravidelně měnit palivový filtr a vyměňovat jej vždy za originální díl. Použití neoriginálního filtru je důvod pro odmítnutí vyřízení reklamace vstřikovacího systému u výrobce. Filtr doporučujeme měnit každých 40.000 km.
pokud dojde k poruše vstřikovacího systému, přenechte opravu značkovému servisu příslušné značky a nebo značkovému DIESEL SERVISu. Jedině zde máte záruku provedení kvalitní opravy, neboť je odborným personálem použito originální testovací zařízení a jsou dodrženy veškeré normy, specifikované výrobcem. Neznačkový servis vám možná nabídne lepší cenu, ale způsob opravy je nejasný. Systém common rail je velice choulostivý na čistotu a vyžaduje mnoho speciálních přípravků a diagnostických přístrojů. Jakýkoliv neodborný zásah může způsobit další poškození motoru nebo vstřikovacího systému.